روز های حضور :

روزهای یکشنبه و پنج شنبه ۳-۵ عصر

نشانی :

کرج : میدان مهران ، جنب بیمارستان تخت جمشید ، ساختمان دی ، طبقه  ۵ ،  واحد  ۱۸

پیر چشمی

پیر چشمی

پیر چشمی چیست و از چه سنی آغاز میشود؟ حتما شما هم شنیده‌ اید که برخی افراد با آغاز سنین میانسالی با مشکلاتی مانند پیرچشمی مواجه میشوند. معمولا با بالا رفتن سن افراد ممکن است انعطاف پذیری و قابلیت تطابق پذیری عدسی چشم از دست برود و به این واسطه بینایی در دید نزدیک کاهش […]

پیر چشمی چیست و از چه سنی آغاز میشود؟

حتما شما هم شنیده‌ اید که برخی افراد با آغاز سنین میانسالی با مشکلاتی مانند پیرچشمی مواجه میشوند.

معمولا با بالا رفتن سن افراد ممکن است انعطاف پذیری و قابلیت تطابق پذیری عدسی چشم از دست برود و به این واسطه بینایی در دید نزدیک کاهش پیدا کرده و افراد اشیایی را که در نزدیکی آنها قرار دارد به صورت واضح نمی بینند.

شاید برایتان سوال باشد که پیر چشمی از چه زمانی آغاز میشود، معمولاً چنین بیماری‌ های جسمانی از سنین ۴۰ تا ۵۰ سال آغاز شده و با افزایش سن و عدم کنترل بیماری این عارضه شدت پیدا می‌ کند.

اگر بخواهیم مهمترین علائم پیرچشمی را برای شما بازگو کنیم باید به سرگیجه‌ های پیوسته به ویژه هنگام راه رفتن اشاره کرد، این افراد خستگی چشم را در ساعات مختلف روز حتی پس از استراحت کافی تجربه کرده و ممکن است خواب آلودگی شدید هنگام مطالعه برای آنها اتفاق بیفتد.

با این حال نزدیک بینی در افراد یکی از بزرگ ترین نشانه‌ های پیر چشمی می‌ باشد، این افراد ممکن است دید دور خوبی داشته باشند اما از نزدیک تصاویر آن طور که باید واضح نیست.

پیرچشمی بیماری اجتناب ناپذیر است اما می‌ توانید به محض مشاهده علائم آن سریعا از روش‌ های کنترلی استفاده کرده تا مبادا سلامت چشم خود را به طور کامل از دست بدهید.

مراقبت از سلامت و عملکرد درست چشم از مهمترین مسائلی است که با آغاز میانسالی باید به آن توجه کنید، اگر آسیب‌ های چشمی در مراحل ابتدایی کنترل و درمان شوند قطعاً عواقب و عوارض بیشتر را متحمل نشده و می‌ توانید همواره از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید.

عوامل موثر بر تشدید پیرچشمی

عوامل موثر بر تشدید پیرچشمی
عوامل موثر بر تشدید پیرچشمی

افزایش سن امر اجتناب ناپذیر است اما با مراقبت‌ های بیشتر در دوران جوانی دوره میانسالی و پیری را با سلامت کامل سپری خواهید کرد.

مطالعه بیشتر  بلفاروپلاستی

یکی از آسیب‌ ها و مشکلاتی که با افزایش سن در بدن نمایان میشود پیر چشمی می‌ باشد که از مهمترین عوامل موثر بر آن می توان به فشار خون بالا و بیماری‌ های خاص مانند دیابت اشاره کرد.

تمامی پزشکان و متخصصان رژیم غذایی افراد را با سایر بیماری‌ هایی که در بخش‌ های مختلف بدن  اتفاق می‌ افتد در ارتباط دانسته و معتقدند که سوء تغذیه از مهم‌ ترین دلایل بروز بیماری‌ های چشمی خواهد بود.

با این حال اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید مستعد بروز پیر چشمی خواهید بود و قطعاً سایر بیماری‌ های چشمی به دنبال آن نمایان می‌ گردد.

اگر در سنین پایین‌ تر در پی خستگی‌ های طولانی بی‌ خوابی هم داشته باشید باید بدانید که در آینده پیر چشمی برای شما مسئله جدی و خطرناک به شمار می‌ آید.

اما ناگفته نماند که سخت شدن پوسته عدسی خود عامل جدی و مهم بر بروز پیرچشمی می‌ باشد، با این حال تمامی فعالیت‌ ها که در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی انجام می‌ دهید در آینده بر جسم و سلامت شما اثرگذار خواهد بود.

اگر بتوانید راه‌ های پیشگیری از پیر چشمی را در سنین جوانی انجام دهید قطعاً در میانسالی هرگز اختلالات بینایی را تجربه نکرده و مشکلات خطرناک مانند پیرچشمی اتفاق نمی‌ افتد.

پزشکان و متخصصان قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب را از دلایل مهم بیماری‌ های خاص مانند پیرچشمی می‌ دانند، البته مصرف دخانیات در بروز این آسیب‌ ها بی‌ تاثیر نبود و می‌ تواند از مهم‌ ترین دلایل چنین عارضه‌ ای به شمار آید.

راهکارهای پیشگیری از پیرچشمی

راهکارهای پیشگیری از پیرچشمی
راهکارهای پیشگیری از پیرچشمی

افزایش سطح آگاهی افراد نسبت به انواع بیماری‌ ها باعث شده تا بتوانند دقیق‌ تر و بهتر از سلامت خود محافظت نمایند.

مطالعه بیشتر  جراحی ویترکتومی

اگر با آگاهی کامل در جوانی از سلامت خود محافظت کنید قطعاً در میانسالی بیماری‌ های مختلف را تجربه نکرده و نیازی به تحمل درمان‌ های طولانی و پر عوارض نخواهید داشت.

اگر با اصلاح رژیم غذایی خود به طور پیوسته از انواع میوه‌ ها، سبزیجات و مرکبات استفاده کنید می‌ توانند عامل جدی برای پیشگیری از بروز پیرچشمی باشند.

البته توجه کنید که در طی شبانه روز باید ۸ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید و این استراحت به چشم می‌ تواند در آینده ضامن سلامت آنها باشد.

مصرف انواع دخانیات به ویژه سیگار و یا قرار گرفتن در مجاورت دود انواع سیگار، قلیان و سایر مواد مخدر عوارض زیادی را برای سلامت چشم به همراه دارد و ممکن است در آن لحظه آسیبی را متحمل نشوید اما با گذر زمان و باز افزایش سن بروز بیماری‌ پیر چشمی از جمله آسیب‌ های ناشی از موارد گفته شده خواهد بود.

یکی از راه‌ های موثر و البته کاربردی برای پیشگیری از پیر چشمی استفاده از عینک آفتابی می‌ باشد، اگر عینک‌ های آفتابی را متناسب با وضعیت چشم خود انتخاب کنید و از کیفیت بالایی برخوردار باشند هرگز با پیر چشمی مواجه نشده و به حفظ سلامت چشم و داشتن دید و بینایی کاملا شفاف کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از روش‌ های ساده و البته موثر برای پیشگیری از پیر چشمی این است که شما تحت نظر متخصصان از انواع ویتامین‌ های کاربردی استفاده کنید، به عنوان مثال مصرف ویتامین آ باعث میشود تا سلامت چشم حفظ شده و دید بهتری خواهد داشت.

البته اگر به طور پیوسته از مقادیر مناسبی آنتی اکسیدان استفاده کنید سلامت چشم را تضمین کرده و با افزایش سن اختلالات مختلف مانند پیرچشمی رخ نمی‌ دهد، توجه کنید که مصرف آب و هیدرات کردن بدن از عوامل مهم جهت پیشگیری از این اختلالات خواهد بود.

مطالعه بیشتر  ترابکولکتومی

درمانی موثر جهت بهبود پیرچشمی

درمانی موثر جهت بهبود پیرچشمی
درمانی موثر جهت بهبود پیرچشمی

پس از بررسی‌ ها و معاینات دقیق زمانی که پزشک وجود پیرچشمی را برای افراد تایید می‌ کند با انجام روش‌ های درمانی نوین سعی دارند این عارضه را کنترل کرده تا مبادا با شدت پیدا کردن آن بینایی افراد دچار ضعف بیشتری شود.

طبق تحقیقات انجام شده تاکنون هیچگونه درمان قطعی برای بهبود پیرچشمی پیدا نشده است، اما متخصصان با استفاده از روش‌ های کاربردی چنین آسیبی را تحت کنترل درآورده و از پیشروی آن جلوگیری خواهند کرد.

یکی از روش‌ های کاربردی جهت کنترل پیرچشمی لیزر درمانی می‌ باشد، متخصصان به این واسطه سعی دارند تا آسیب پیش آمده را تا حد ممکن از چشم برطرف کرده و دید بهتری را برای بیماران فراهم سازند.

روش‌ های کاربردی که جهت کنترل و درمان پیر چشمی استفاده میشوند بستگی به وضعیت بینایی افراد و سیستم جسمانی آنها خواهد داشت.

قطعاً پیر چشمی‌ محدود و جزئی با پیر چشمی‌ که تا حد زیادی پیشروی کرده‌ است با یک روش قابل کنترل و درمان نبوده و قطعاً همه بیماران از یک روش نتیجه یکسانی دریافت نخواهند کرد.

با این حال متخصصان و پزشکان فعال در حوزه درمان بیماری‌ های چشمی سعی دارند از بهترین روش‌ های درمانی استفاده کرده تا ضمن حفظ سلامت چشم افراد بتوانند دید بهتری را برای آنها فراهم سازند و البته پیرچشمی را تا حد ممکن رفع خواهند کرد.

توجه کنید که اگر روش‌ های درمانی جهت بهبود بیماری‌ های چشمی به موقع انجام شوند در آینده و با آغاز سنین میانسالی پیر چشمی اتفاق نمی‌ افتد.