روز های حضور :

روزهای یکشنبه و پنج شنبه ۳-۵ عصر

نشانی :

کرج : میدان مهران ، جنب بیمارستان تخت جمشید ، ساختمان دی ، طبقه  ۵ ،  واحد  ۱۸

قوز قرنیه

قوز قرنیه

قوز قرنیه چیست؟ یکی از مهمترین بیماری‌ های چشمی قوز قرنیه نام دارد که در علم پزشکی به آن کراتوکونوس نیز گفته میشود. زمانی که قوز قرنیه اتفاق می‌ افتد شما می‌ توانید بی‌ نظمی بسیار جزئی را در سطح قرنیه با چشم غیر مسلح مشاهده کنید. معمولاً این عارضه با نازک شدن قرنیه اتفاق […]

قوز قرنیه چیست؟

یکی از مهمترین بیماری‌ های چشمی قوز قرنیه نام دارد که در علم پزشکی به آن کراتوکونوس نیز گفته میشود.

زمانی که قوز قرنیه اتفاق می‌ افتد شما می‌ توانید بی‌ نظمی بسیار جزئی را در سطح قرنیه با چشم غیر مسلح مشاهده کنید.

معمولاً این عارضه با نازک شدن قرنیه اتفاق افتاده و عواقب و خطرات زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

با بیان ساده بیماری قوز قرنیه را می‌ توان اینگونه شرح داد، به طور کلی قرنیه بخش مهمی از چشم می‌ باشد که وظیفه متمرکز کردن نور را در شبکیه بر عهده دارد و این امر باعث میشود شما تصاویر را کاملاً واضح مشاهده کنید.

اما بر اثر بروز آسیب‌ ها و مشکلات مختلف زمانی که قرنیه از حد طبیعی نازک‌ تر میشود و شکلی مخروطی و نامنظم به خود می‌ گیرد قطعاً شبکیه نمی‌ تواند نور متمرکز را از طریق قرنیه آسیب دیده جذب کند و این مسئله باعث میشود که افراد بینایی خوبی نداشته باشند.

پزشکان معتقدند که بیماری‌ هایی مانند قوز قرنیه معمولاً از سن بلوغ شروع شده و تا دهه سوم زندگی به اوج خود می‌ رسد.

به طور کلی راهی برای پیش‌ بینی پیشرفت این بیماری وجود ندارد و گاهی قوز قرنیه برای یک چشم و گاهاً برای هر دو رخ می‌ دهد.

قوز قرنیه یکی از آسیب‌ های چشمی بسیار مهم به شمار می آید که روند درمان آن برای بیماران بسیار طولانی و گاهاً سخت سپری میشود.

با این حال قوز قرنیه سبب شده تا افراد دید درستی نسبت به تصاویر اطراف نداشته باشند و این بیماران موظفند که از سایر وسایل کمکی مانند لنزهای طبی و یا عینک استفاده کنند تا بتوانند عملکرد ضعیف قرنیه را به این واسطه پوشش داده و دید مناسب و درستی داشته باشد.

عوامل موثر بر ایجاد قوز قرنیه

عوامل موثر بر ایجاد قوز قرنیه
عوامل موثر بر ایجاد قوز قرنیه

قوز قرنیه یکی از مشکلاتی است که اختلالات زیادی را در دید افراد به وجود می‌ آورد، اما باید عوامل موثر بر ایجاد قوز قرنیه را بشناسید تا بتوانید خیلی بهتر و دقیق‌ تر از سلامت چشمان خود محافظت کنید.

مطالعه بیشتر  انواع پیوند قرنیه

یکی از مهمترین مسائلی که افراد در کنترل آن هیچ گونه نقشی ندارند مباحث ژنتیکی می‌ باشد، گاهاً قوز قرنیه به صورت ژنتیکی به دیگر نسل‌ ها منتقل میشود و با این شرایط نمی‌ توانید از چنین آسیبی پیشگیری نمایید، اما می‌ توانید با راه‌ های کنترلی از شدت گرفتن آن جلوگیری کنید.

از دیگر عوامل موثر بر بروز کراتوکونوس یا قوز قرنیه باید به التهاب مزمن چشم اشاره کرد، اگر به طور پیوسته با آلرژی چشم مواجه هستید باید بدانید که این عامل می‌ تواند به مرور زمان باعث تخریب بافت قرنیه شده و نهایتاً قوز قرنیه پدیدار میشود.

متخصصان و پزشکان فعال در حوزه درمان بیماری‌ های چشمی معتقدند که افزایش سن یکی از مهمترین عواملی است که به واسطه آن بسیاری از بیماری‌ های چشمی نمایان میشود، البته مالش چشم هم باعث تخریب قرنیه شده و نباید هرگز چنین کاری را با فشار زیاد و به صورت مکرر تکرار کنید.

ناگفته نماند که برخی از افراد به واسطه ابتلا به سایر بیماری‌ های چشمی در نهایت با قوز قرنیه مواجه میشوند، به همین دلیل است که پزشکان معتقدند هرگونه بیماری و آسیب مربوط به چشم باید در موقعیت و زمان درست درمان شود زیرا اگر به آسیب‌ های پیش آمده به درستی رسیدگی نشود ممکن است حتی پس از درمان عوارض ناشی از آنها بر چشم باقی مانده و اختلالات شدید مانند قوز قرنیه را تجربه کنید.

با تمام این تفاسیر محافظت از چشم تنها به درمان بیماری‌ ها ختم نمیشود بلکه باید از ساختار چشم به خوبی محافظت کرده و تا حد ممکن نباید چشمان خود را در معرض ضربه، فشار و انواع آلودگی‌ ها قرار دهید.

مطالعه بیشتر  جداشدگی شبکیه چیست؟

علایم شایع قوز قرنیه

علایم شایع قوز قرنیه
علایم شایع قوز قرنیه

قوز قرنیه هم مانند سایر بیماری‌ های چشمی با علائمی همراه است که از مهمترین آنها باید به اختلال و ضعف در دید اشاره کرد.

افراد مبتلا به قوز قرنیه معمولا دید بسیار ضعیفی را در طی شب تجربه می‌ کنند، البته دید آنها در طی روز نسبتاً مناسب‌ تر از شب است اما آنها برای داشتن دید بهتر در تاریکی باید حتماً از انواع عینک و لنزهای طبی استفاده کنند.

از دیگر نشانه‌ های وجود قوز قرنیه می‌ توان به سردردهای مکرر اشاره کرد، معمولاً افراد مبتلا به این عارضه سوزش چشم را تجربه کرده و زمانی که برای مدت طولانی در محیط‌ های تاریک قرار می‌ گیرند به دلیل فشار مضاعفی که به چشم وارد میشود دردی را در ناحیه چشم و پیشانی تجربه می‌ کنند.

به واسطه وجود قوز قرنیه معمولاً افراد تیرگی‌ های ناگهانی را دید خود تجربه کرده و ممکن است با نزدیک بینی مواجه شوند.

البته این افراد تمایل زیادی به مالیدن چشم دارند و به طور پیوسته احساس می‌ کنند که چشم آنها بسیار خسته و خشک شده است.

یکی از نشانه‌ های نادر قوز قرنیه وجود التهاب و تورم بسیار زیاد در قرنیه می‌ باشد که به این واسطه ممکن است زخم‌ های کوچک در قرنیه ایجاد شود و به دنبال آن بروز عفونت و سایر اختلالات و بیماری‌ های شدیدتر دور از انتظار نخواهد بود.

اما دیگر نشانه‌ های مهم و علائم شایع قوز قرنیه زمانی مشخص میشود که در تاریکی شب یک نور را هدف دید خود قرار داده و اگر هاله نور زیادی را در اطراف آن مشاهده می‌ کنید و به واسطه نگاه کردن به این نور تمایل دارید که چشم خود را بمالید به احتمال خیلی زیاد به قوز قرنیه مبتلا هستید.

آیا قوز قرنیه درمان دارد؟

آیا قوز قرنیه درمان دارد؟
آیا قوز قرنیه درمان دارد؟

زمانی که پزشکان و متخصصان وجود قوز قرنیه را به طور قطعی تشخیص می‌ دهند با توجه به وضعیت بیمار و پیشرفت بیماری آنها بهترین شیوه درمانی را در پیش گرفته تا بتوانند دید بهتری را برای افراد فراهم سازند.

مطالعه بیشتر  فمتورینگ یا رینگ گذاری قرنیه

اولین راه برای درمان قوز قرنیه استفاده از لنزهای تماسی می‌ باشد، با این لنزها فرد بیمار بینایی بهتری خواهید داشت و قوز قرنیه در حد خفیف تا متوسط با این شیوه درمان می‌ گردد.

اما باید بدانید که ضمن استفاده از لنز تماسی دوره درمان کمی طولانی‌ تر خواهد شد، اما اگر به طور پیوسته با این شیوه تحت نظر پزشک شرایط را برای بهبود فراهم سازید قطعاً نتیجه مطلوب از این روند درمانی حاصل می‌ گردد.

پیوند متقابل کلاژن قرنیه یکی از روش‌ های درمانی قوز قرنیه به شمار می‌ آید، اما تجربه ثابت کرده است که این فرایند بیشتر مانع پیشرفت این بیماری شده و در مواقع نادر به بهبودی کامل ختم می‌ گردد.

زمانی که پزشکان از پیوند متقابل کلاژن قرنیه استفاده می‌ کنند قطعاً بافت قرنیه را به این واسطه تقویت کرده و برآمدگی سطح چشم تا حد زیادی برطرف خواهد شد و به دنبال آن تمرکز نور در شبکه بهتر میشود و‌ نهایتا دید افراد تا حد زیادی اصلاح می‌ گردد.

در روش پیوند کلاژن قرنیه لایه بیرونی این بخش حساس از چشم برداشته میشود و متخصصان نوعی قطره بر روی آن قرار داده و با استفاده از اشعه فرابنفش سعی دارند تا اصلاحات لازم را برای این بخش از چشم انجام دهند.

در موارد بسیار شدید اگر پزشک متوجه شود که قوز قرنیه همواره در حال پیشرفت است و متوجه شوند که بیمار رفته رفته دید خود را از دست خواهد داد قطعا در چنین موقعیتی عمل چشم و عمل قوزه قرنیه تنها راه حل است و باید برای این عمل از پیوند قرنیه استفاده شود.