روز های حضور :

روزهای یکشنبه و پنج شنبه ۳-۵ عصر

نشانی :

کرج : میدان مهران ، جنب بیمارستان تخت جمشید ، ساختمان دی ، طبقه  ۵ ،  واحد  ۱۸

آلرژی چشم

آلرژی چشم

مهمترین علائم آلرژی چشم بروز آلرژی در بخش‌ های مختلف بدن مسئله ای مهم است که باید حتماً تحت نظر پزشک درمان شود، در غیر این صورت آلرژی‌ ها شدت گرفته و خطرات و عوارضی را به همراه خواهد داشت. گاهی پیش می‌ آید که بنا به دلایل مختلف افراد با آلرژی چشم مواجه میشوند، […]

مهمترین علائم آلرژی چشم

بروز آلرژی در بخش‌ های مختلف بدن مسئله ای مهم است که باید حتماً تحت نظر پزشک درمان شود، در غیر این صورت آلرژی‌ ها شدت گرفته و خطرات و عوارضی را به همراه خواهد داشت.

گاهی پیش می‌ آید که بنا به دلایل مختلف افراد با آلرژی چشم مواجه میشوند، اما اگر علائم این عارضه را بشناسید می‌ توانید سریعاً جهت کنترل و درمان آن اقدام کنید.

از مهمترین علائم حساسیت چشم و یا آلرژی‌ های چشمی می‌ توان به خارش و سوزش چشم اشاره کرد.

گاهی پیش می‌ آید که قسمت سفیدی چشم قرمز شده و با ملتهب شدن مویرگ‌ ها متوجه خواهید شد که نوعی آلرژی برای شما رخ داده است.

البته گاهی مشاهده میشود که در پی ابتلا به آلرژی ترشحات شفاف از چشم خارج میشود، همچنین افرادی که آلرژی چشمی را تجربه می‌ کنند به طور مداوم حساسیت به نور خواهند داشت.

همواره توجه داشته باشید که اگر بی دلیل با تورم پلک و التهاب آن مواجه هستید باید بدانید که خطری سلامت چشم را تهدید کرده و نباید به هیچ عنوان نسبت به چنین آسیب‌ هایی بی‌ تفاوت باشید.

از دیگر علائم و نشانه‌ های آلرژی چشم باید به ریزش مداوم اشک اشاره کرد، گاهی افراد بدون دلیل ریزش اشک را تجربه کرده که در اکثر مواقع نشات گرفته از آلرژی‌ های چشمی خواهد بود.

تمامی علائم گفته شده برای افراد با حالتی مختلف اتفاق می‌ افتد، برخی این علائم را شدید و برخی دیگر در حد خفیف‌ تر تجربه می‌ کنند.

اگر تمامی علائم گفته شده برای مدت طولانی در چشم باقی بمانند به مرور زمان شدت پیدا کرده و افراد با خارش بسیار زیاد ممکن است التهابات و قرمزی شدید را تجربه کنند.

از دیگر دلایل مهم آلرژی چشم باید به قرار گرفتن در هوای آلوده و گرد و غبار شدید اشاره کرد، وجود آلاینده‌ ها در هوا خود عاملی برای بروز آلرژی‌ های چشمی و سایر بیماری‌ های مشابه است.

مطالعه بیشتر  جداشدگی شبکیه چیست؟

درمان آلرژی چشم

درمان آلرژی چشم
درمان آلرژی چشم

پس از بروز آلرژی چشمی اگر به پزشک مراجعه کنید با توجه به شدت و نوع آسیب متخصصان روش‌ های درمانی مناسب را برایتان در پیش خواهند گرفت.

در قدم اول استفاده از انواع قطره‌ های آنتی هیستامین بسیار مناسب است و می‌ تواند علائمی مانند قرمزی، خارش و ورم چشم را کاهش دهد.

اما این شیوه درمان برای افراد بالای ۳ سال مجاز است و اگر کودکان با چنین آسیبی مواجه شوند متخصصان از قطره‌ های چشمی تثبیت کننده ماستوسیت استفاده کرده که با استفاده از آن و قرار دادن این قطره‌ ها در اطراف چشم می‌ توان به کمتر شدن علائم آلرژی و نهایتاً بهبود آن کمک نمود.

یکی دیگر از روش‌ های مناسب برای بهبود آلرژی چشم استفاده از قطره‌ ای به نام کورتیکواستروئید است، این نوع داروها معمولا برای التهابات بسیار شدید و علائمی که در حد وسیع اتفاق می‌ افتند مناسب خواهد بود.

متخصصان برای استفاده از این نوع داروها کاملاً جوانب احتیاط‌ را رعایت کرده تا مبادا در اثر استفاده نادرست از آنها افراد با مشکلاتی مانند عفونت، آب سیاه یا آب مروارید مواجه شوند.

در برخی مواقع متخصصان برای بهبود آلرژی چشم از داروهای آنتی هیستامین خوراکی استفاده می‌ کنند.

اگر شدت آلرژی‌ های چشمی بسیار خفیف باشد نیازی به استفاده از انواع داروهای چشمی نبوده و با مصرف آنتی هیستامین خوراکی و در کنار آن با استفاده از قطره‌ های چشمی و اشک مصنوعی می‌ توانید اختلال و آسیب پیش آمده را بهبود ببخشید.

اگر پزشک متوجه شود که بیماران به طور پیوسته با آلرژی‌ های چشمی مواجه هستند بهترین راه درمان را تزریق واکسن آلرژی یا ایمونوتراپی می‌ دانند.

با این شیوه می‌ توانند ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن واکنشات را محدود تر کرده و سریعاً بهبودی حاصل میشود.

مطالعه بیشتر  جداشدگی شبکیه

راهکارهای خانگی جهت بهبود آلرژی چشمی

راهکارهای خانگی جهت بهبود آلرژی چشمی
راهکارهای خانگی جهت بهبود آلرژی چشمی

بسیاری از متخصصان به افراد توصیه دارند که در صورت مواجهه با حساسیت‌ های چشمی خفیف با چند راهکار ساده در خانه می‌ توانند از سلامت چشم خود مراقبت کرده و آلرژی پیش آمده را بهبود ببخشند.

با وجود آلرژی چشمی می‌ توانید از کمی آب کاملاً پاکیزه و ولرم استفاده کرده و مقداری نمک را با آن مخلوط کنید.

پس از آن یک پارچه نخی تمیز را به محلول موجود آغشته کرده و برای برطرف کردن حساسیت چشمی بر روی پلک خود قرار دهید.

روشی دیگر و البته موثر برای کمتر کردن میزان خارش‌ ها و تورم پلک بر اثر بروز آلرژی استفاده از کمپرس سرد می‌ باشد.

همواره می‌ توان از کیسه چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بسیار قوی استفاده نمود، توجه داشته باشید که ابتدا باید کیسه چای را در آب خیسانده و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید پس از آن این کیسه خنک را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پلک قرار داده تا اثرگذاری مطلوب آن را تجربه نمایید.

یکی دیگر از روش‌ های موثر جهت بهبود آلرژی چشمی استفاده از روغن بابونه و روغن نارگیل است، این دو روغن خاصیت ضد التهابی دارند و برای درمان آلرژی چشم بسیار مناسب خواهند بود.

شما می‌ توانید هر شب قبل از خواب ترکیبی از روغن بابونه و نارگیل و یا هر کدام از آنها را به تنهایی استفاده کرده و در اطراف چشم به خوبی ماساژ دهید و خیلی سریع نتیجه مطلوب به دست می‌ آید.

اگر بتوانید به طور پیوسته از انواع شوینده‌ های مناسب چشم استفاده کنید می‌ توانید همه روزه با شستشوی درست اطراف چشم آثار آلرژی را بهبود بخشیده و از سلامت چشم خود محافظت خواهید کرد.

البته می‌ توانید با استفاده از میوه‌ ها و سبزیجات خاص مانند خیار به کاهش قرمزی و تورم پلک کمک کرده و انجام مستمر این روش‌ ها به بهبود آلرژی چشم کمک شایانی خواهد کرد.

مطالعه بیشتر  جراحی لیزیک چشم

آسیب های ناشی از آلرژی چشم

آسیب های ناشی از آلرژی چشم
آسیب های ناشی از آلرژی چشم

برخی از افراد به دلیل آگاهی محدود تصور می‌ کنند که آلرژی در بخش‌ های مختلف بدن چندان خطرناک نیست و با راهکارهای ساده می‌ توانند شرایط را برای بهبود آن فراهم کنند.

اما توجه داشته باشید که چشم عضوی بسیار مهم و حساس است و هرگونه عارضه حتی آلرژی‌ های بسیار جزئی هم می‌ تواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود.

از مهمترین عوارض و آسیب‌ های ناشی از آلرژی چشم می‌ توان به اختلال در عملکرد درست قرنیه و لایه داخلی پلک اشاره کرد.

گاهی پیش می‌ آید که به دلیل بروز آسیب‌ های چشمی و عدم درمان آن مشکلاتی مانند اگزماهای پوستی در اطراف چشم رخ داده و قطعاً دید افراد با تاری و عدم کیفیت مواجه میشود.

بروز آلرژی چشمی برای برخی از افراد آنقدر شدید است که عدم کنترل به موقع آن می‌ تواند به عفونت‌ های بسیار شدید و گسترده تبدیل شود.

پس مهم است که به محض مشاهده علائم و نشانه‌ های آلرژی سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا مبادا آسیب‌ های زیاد و بیماری‌ های مختلف برای چشم اتفاق بیفتد.

برخی از افراد با بروز آلرژی چشمی ممکن است مشکلاتی مانند خس خس کردن را در ناحیه گلو و هنگام تنفس تجربه نمایند.

البته سرفه های پیوسته و شدید نیز به محض بروز آلرژی‌ های چشمی اتفاق افتاده و گرفتگی بینی از آسیب‌ های ناشی از این مسئله خواهد بود.

از آسیب‌ های ناشی از آلرژی‌ های چشمی شدید می‌ توان به احساس درد در بخش‌ های مختلف صورت اشاره کرد.

این افراد معمولاً احساس خواب آلودگی پیوسته داشته و با این آسیب‌ های پیش آمده نمی‌ توانند فعالیت‌ های روزانه خود را به درستی انجام دهند.