روز های حضور :

روزهای یکشنبه و پنج شنبه ۳-۵ عصر

نشانی :

کرج : میدان مهران ، جنب بیمارستان تخت جمشید ، ساختمان دی ، طبقه  ۵ ،  واحد  ۱۸

خشکی چشم

خشکی چشم

علت خشکی چشم خشک شدن چشم نیز مانند سایر آسیب‌ های جسمانی علائم مختلفی دارد که در ادامه مطلب مهمترین آنها را برایتان شرح خواهیم داد. عموماً کسانی که عمل لیزیک چشم انجام می‌ دهند به طور مکرر در مواجهه با خشکی چشم قرار گرفته و نیاز است که برای مدت‌ های طولانی از قطره […]

علت خشکی چشم

خشک شدن چشم نیز مانند سایر آسیب‌ های جسمانی علائم مختلفی دارد که در ادامه مطلب مهمترین آنها را برایتان شرح خواهیم داد.

عموماً کسانی که عمل لیزیک چشم انجام می‌ دهند به طور مکرر در مواجهه با خشکی چشم قرار گرفته و نیاز است که برای مدت‌ های طولانی از قطره های چشمی استفاده کنند با این کار می‌ توانند خشکی چشم را جبران کرده و از آسیب‌ ها و مشکلات وسیع‌ تر محفوظ می‌ مانند.

همواره به یاد داشته باشید که اختلالات هورمونی از دیگر دلایل و عوامل موثر بر خشکی چشم است، برهم خوردن تعادل میزان هورمون‌ ها سبب ایجاد آسیب بر بخش‌ های مختلف بدن میشود و از آنجایی که چشم عضوی حساس و آسیب پذیر است در معرض مشکلاتی همچون خشکی قرار خواهد گرفت.

اما با تغییراتی که بانوان در سنین میانسالی تجربه می‌ کنند بیش از هر زمان دیگری مستعد خشکی چشم هستند، از آنجایی که با آغاز یائسگی تغییرات هورمونی در بدن بانوان رخ می‌ دهد مشکلات چشمی از جمله خشک شدن چشم امری کاملاً شایع است.

از دیگر دلایل مهم و موثر بر خشکی چشم باید به ابتلا به بیماری‌ هایی همچون دیابت و روماتوئید آرتریت اشاره کرد، لوپوس و سندروم شوگرن و همچنین اختلالات تیروئیدی و پارکینسون از دیگر عواملی است که نهایتاً به خشکی چشم ختم میشود.

به یاد داشته باشید که اگر این بیماری‌ ها کنترل و درمان شوند خشکی چشم به راحتی برطرف خواهد شد.

همچنین کمبود ویتامین آ در بدن و استفاده مکرر از برخی انواع داروها مانند آنتی هیستامین و داروهای ضد افسردگی همگی بر خشکی چشم اثرگذار هستند، البته داروهای فشار خون و داروهای ضد بارداری بر چنین مسئله ای موثر بوده و نهایتاً در طی مصرف طولانی مدت افراد خشکی چشم را تجربه می‌ کنند.

آیا افرادی که خشکی چشم دارند در معرض عفونت در قرنیه و آلرژی چشم هستند؟

آیا افرادی که خشکی چشم دارند در معرض عفونت در قرنیه و آلرژی چشم هستند؟
آیا افرادی که خشکی چشم دارند در معرض عفونت در قرنیه و آلرژی چشم هستند؟

حتماً می‌ دانید که اشک تولید شده از طریق چشم یک روش محافظتی برای مراقبت از سلامت این عضو حساس است، زمانی که خشکی چشم اتفاق می‌ افتد افراد بیش از هر زمان دیگری مستعد عفونت‌ های چشمی خواهند بود.

مطالعه بیشتر  جراحی لیزیک چشم

به یاد داشته باشید که عدم تولید اشک کافی باعث خشکی چشم شده و باقی ماندن انواع آلودگی‌ ها در چشم نهایتاً به عفونت‌ های وسیع ختم میشود، اگر خشکی چشم درمان نشود به مرور زمان علاوه بر عفونت‌ های شدید التهاب چشم و سایش سطح قرنیه را تجربه خواهید کرد.

در پی خشکی چشم مشکلاتی مانند دید نامناسب و گاهاً نابینایی و حتی حالت مگس پران و زخم قرنیه کاملاً شایع و غیر قابل اجتناب است، زمانی که افراد در پی خشکی چشم با عفونت مواجه میشوند ممکن است مشکلات و محدودیت‌ های وسیع را تجربه نمایند.

عفونت چشم بسیار خطرناک است و در شمار بیماری‌ های پیشرونده قرار می‌ گیرد، مهم است که ابتدا خشکی چشم را درمان کرده و اگر ناخواسته با عفونت چشم مواجه هستید حتماً از طریق روش‌ های تخصصی و دارو درمانی جهت بهبود سریع این عارضه اقدام کنید، در غیر این صورت عفونت چشمی بخش‌ های وسیع تر و قسمت های حساس چشم را درگیر کرده و مشکلات جبران ناپذیر پدیدار می‌ گردد.

آیا افرادی که عمل لیزیک انجام می دهند دچار خشکی چشم می شوند؟

یکی از عوارض شایع بعد از انجام عمل لیزیک چشم، خشکی چشم است که عموم افراد این عارضه را متحمل میشوند، به یاد داشته باشید که با انجام عمل لیزیک متخصصان می‌ توانند تمامی عیوب انکساری چشم را برطرف کنند اما مشکلاتی همچون خشکی چشم کاملاً شایع است و در صورت رسیدگی به موقع قابل درمان خواهد بود.

به طور کلی عمل لیزیک برای کسانی انجام میشود که با عیوب انکساری چشم از جمله نزدیک بینی، دوربینی و حتی آستیگماتیسم مواجه هستند، متخصصان این جراحی را در مدت بسیار کوتاه انجام داده و نتایج بسیار خوبی به همراه دارد.

مطالعه بیشتر  معاینه چشم

اما حدوداً ۹۵ درصد از افرادی که عمل لیزیک را انجام می‌ دهند با مشکلاتی همچون خشکی چشم مواجه میشوند، اما متخصصان با راهکارهای ساده می‌ توانند این عوارض را برطرف کرده و از بروز مشکلاتی همچون عفونت و سایش قرنیه جلوگیری خواهند کرد.

مهم است بدانید که علائم خشکی چشم بعد از لیزیک حالتی مانند قرمزی چشم، خستگی چشم و یا درد و ناراحتی در بخش‌ های مختلف آن است این علائم ممکن هفته‌ ها تا ماه‌ ها ادامه پیدا کند و البته به مرور زمان و در صورت مراقبت بیشتر بهبود می‌ یابد.

اگر بعد از انجام عمل لیزیک از چشمان خود محافظت کنید و از انجام فعالیت‌ های سنگین بپرهیزید می‌ توانید این عوارض را به حداقل رسانده و با استفاده از قطره چشم و داروهای ضد التهاب خشکی چشم را در حد وسیع و شدید تجربه نخواهید کرد و خیلی زود بهبود می‌ یابد.

پیشگیری از خشکی چشم

پیشگیری از خشکی چشم
پیشگیری از خشکی چشم

با چند راهکار ساده می‌ توانید از خشکی چشم پیشگیری کرده و اطمینان داشته باشید که به آسانی می‌ توانید از سلامت این عضو مهم مراقبت کنید.

اگر برای مدت طولانی و به واسطه شغلی که در پیش گرفته‌ اید به طور مرتب از صفحات کامپیوتر و انواع مانیتور یا صفحات موبایل استفاده می‌ کنید حتماً در فواصل زمانی کوتاه به چشم خود استراحت داده و به هیچ عنوان نباید ضمن استفاده از این دستگاه چشم در حالت خیره قرار بگیرد.

اما راهکار دیگر که البته بسیار آسان و موثر است برای پیشگیری از خشکی چشم افراد موظف به استفاده از عینک آفتابی در خارج از منزل هستند، همچنین مهم است که در طی شبانه روز و در محیط زندگی خود از دستگاه‌ های رطوبت ساز استفاده کنید و به این واسطه می‌ توانید از خشکی چشم جلوگیری نمایید.

مطالعه بیشتر  تزریق آواستین

اما نکته بسیار مهمی که تمامی متخصصان به آن توجه ویژه داشته و عموم افراد نسبت به آن کم توجه هستند مصرف مایعات فراوان است، افراد باید در طی روز با مصرف آب بیشتر بدن را هیدراته کرده و به این واسطه از خشکی چشم جلوگیری خواهند کرد.

درمان خشکی چشم

درمان خشکی چشم
درمان خشکی چشم

زمانی که متوجه میشوید چشمانتان از هر زمان دیگری خشک‌ تر شده و مدام با این مسئله درگیر هستید حتماً به پزشک مراجعه کرده تا با توجه به نوع و شدت آسیب شرایط برای درمان این عارضه انجام پذیرد.

ساده‌ ترین راه برای رفع خشکی چشم مصرف مایعات بیشتر است، بهتر است که با راهکارهای موثر همچون استفاده از قطره‌ های درمانی محیط چشم را مرطوب نگه داشته و تداوم در این کار باعث رفع دائمی خشکی چشم میشود.

بهتر است که در طی شبانه روز مدت زمان بیشتری را به چشمان خود استراحت داده و تحت نظر متخصصان با شوینده‌ های مناسب چشم و پلک خود را شستشو دهید.

استفاده مداوم از دستگاه بخور و در مواردی استفاده از کمپرس گرم به درمان خشکی چشم کمک می‌ کند اما به خاطر داشته باشید که اگر خشکی چشم بنا به دلایل شدیدتر و انواع بیماری‌ ها اتفاق افتاده باشد برای رفع این عارضه نیاز به مصرف دارو خواهید داشت.

در مواردی متخصصان جراحی‌ های چشمی را کاربردی‌ تر دانسته و با عملکرد بهتر و دقیق‌ تر می‌ توانند خشکی چشم را برطرف کنند.

اما مهم است بدانید که عدم قرار گرفتن در محیط‌ های آلوده و عدم مواجهه با گرد و غبار به سلامت چشم کمک شایانی می‌ کند، اگر متخصصان برای درمان این آسیب انواع قطره‌ های درمانی و استریل را برایتان تجویز می‌ کنند حتماً از آنها استفاده کنید و به مرور زمان شاهد بهبود و درمان قطعی خشکی چشم خواهید بود.