قرمزی چشم

قرمزی چشم نشانه چیست؟ قرمز شدن چشم مسئله‌ ای است که همه افراد آن را تجربه می‌ کنند اما گاهی اوقات کاملاً زودگذر بوده و بر اثر خستگی و کارکرد زیاد چشم اتفاق می‌ افتد. اما زمانی که قرمزی چشم برای ساعات و روزهای متوالی ادامه پیدا می کند باید این آسیب بررسی شده و […]

قرمزی چشم نشانه چیست؟

اما زمانی که قرمزی چشم برای ساعات و روزهای متوالی ادامه پیدا می کند باید این آسیب بررسی شده و عموماً نشانه ای از بیماری‌ ها و آسیب‌ های چشمی خواهد بود.

به طور کلی قرمزی چشم به حالتی گفته میشود که سفیدی چشم به حالت قرمز درآمده و مویرگ‌ های داخلی چشم کمی ملتهب و برجسته به نظر می‌ رسند.

با وجود این عارضه مشکلاتی مانند درد چشم، خارش و حتی ترشح کاملاً طبیعی است و در موارد افراد خشکی چشم و سوزش را احساس می‌ کنند، به مرور زمان حساسیت به نور اتفاق افتاده و ممکن است افراد تاری دید را تجربه نمایند.

دلایل ایجاد قرمزی چشم

زمانی که متوجه میشوید چشم قرمزتر از حد طبیعی است حتماً با پزشک مشورت کرده و برای بررسی دقیق‌ تر به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

مهمترین دلایل ایجاد قرمزی چشم آلرژی است و معمولاً افراد در پی خستگی چشم و استفاده زیاد و دائمی از انواع لنزهای زینتی با این آسیب مواجه میشوند.

البته به یاد داشته باشید که عموماً عفونت چشم و التهاب ملتحمه می‌ تواند عاملی برای قرمزی چشم باشد، در ادامه مطلب موارد موثر بر این عارضه را دقیق‌ تر و جزئی تر بررسی کرده تا اگر با این مشکل مواجه هستید با آگاهی بیشتر بتوانید برای رفع و درمان آن اقدام کنید.

آلرژی چشمی زمانی اتفاق می‌ افتد که افراد در مجاورت با چمن، درختان، گرده گیاهان و حتی حیوانات خانگی قرار بگیرند ممکن است گرد و غبار و هرگونه محرک مانند عطرهای تند و دود به این مسئله ختم شود.

به یاد داشته باشید که اگر افراد در پی آلرژی حساسیت‌ های چشمی و قرمز شدن چشم را تجربه کنند مشکلاتی مانند سوزش، خارش و ریزش اشک را در پی خواهد داشت و این مسئله برای آنها سخت و نگران کننده خواهد بود.

همواره به خاطر داشته باشید که اگر افراد در پی خشکی چشم قرمز شدن بخش‌ های مختلف آن را تجربه کنند کاملا طبیعی است، خشک شدن چشم زمانی اتفاق می‌ افتد که چشم قادر به تولید اشک نیست و در چنین موقعیتی درد و حتی زخم‌ های قرنیه پدیدار میشود.

مطالعه بیشتر  دانستنی های عینک

قرمز شدن چشم اگر همراه با سوزش، تاری دید و خستگی چشم باشد و پلک‌ ها سنگین‌ تر از همیشه به نظر برسند با خشکی چشم مواجه شده و افراد در انجام گریه ناتوان میشوند، این عارضه قابلیت درمان داشته به شرط آنکه سریعاً به آن رسیدگی شود.

زمانی که افراد با التهاب بخش ملتحمه چشم مواجه میشوند غشای سفید به رنگ صورتی درآمده و التهاب ایجاد شده در این محدوده کاملاً مشخص است.

معمولا التهاب و قرمزی که بر اثر آسیب دیدگی ملتحمه اتفاق افتاده باشد بر اثر آلرژی‌ ها، محرکه‌ ها و یا عفونت‌ های باکتریایی یا ویروس است که عموماً افراد پس از قرار گرفتن در مجاورت با آب استخر چنین مشکلی را تجربه می‌ کنند.

اگر قرمز شدن چشم بر اثر التهاب ملتحمه باشد ریزش اشک بیش از حد طبیعی اتفاق افتاده و سوزش، خارش و حس سوزن سوزن چشم رخ می دهد، در این موقعیت افراد ترشحات سفید، زرد و یا سبز رنگ را از چشم مشاهده کرده و به مرور زمان بخش‌ های خارجی و عروق خونی برجسته‌ تر از قبل به چشم می‌ آیند، این افراد در مواجهه با نور حساسیت زیادی داشته و نمی‌ توانند محیط پرنور و روشن را تحمل کنند.

گاهی اوقات قرمز شدن چشم در پی پاره شدن عروق خونی اتفاق می‌ افتد، ممکن است هنگام عطسه‌ های شدید، بلند کردن اجسام سنگین، استفراغ شدید و حتی مالش شدید و دائمی چشم چنین مسئله  ای را تجربه کنید.

درمان قرمزی چشم

قرمز شدن چشم مسئله ای نگران کننده و البته مهم است که باید به آن رسیدگی شود، متخصصان با مراقبت‌ های خانگی و درمان‌ های تخصصی می‌ توانند برای بهبود وضعیت چشم اقدام کنند اما مهم است که ابتدا علت آسیب شناسایی شود تا درمان‌ ها با پاسخ بهتری همراه باشند.

پزشکان بر این باورند که اگر قرمزی چشم علت مشخصی نداشته باشد و تنها به واسطه یک حساسیت ساده و یا خستگی اتفاق بیفتد افراد می‌ توانند با مراقبت‌ های خانگی و استفاده از گلاب این عارضه را بهبود ببخشند.

مطالعه بیشتر  تبخال چشم

اگر متوجه میشوید که بر اثر استفاده از لوازم آرایشی و یا در مواجهه با گرد و غبار قرمزی چشم اتفاق افتاده است می‌ توانید با گلاب کاملاً پاکیزه و استریل چشم را شستشو داده و اطمینان داشته باشید که این ماده ضد حساسیت به درمان مشکل پیش آمده کمک می‌ کند.

همچنین می‌ توانید از قطره‌ های چشمی برای رفع عفونت و قرمزی چشم استفاده کنید، این قطره‌ ها به رفع التهابات پیش آمده کمک کرده و می‌ توانید بدون مصرف آنتی بیوتیک به رفع آسیب کمک شایانی کنید.

اما اگر قرمزی چشم با موارد گفته شده و درمان‌ های خانگی بهبود پیدا نکند حتماً برای رفع آسیب به پزشک مراجعه کرده تا با مصرف انواع دارو و قطره‌ های درمانی این آسیب را کنترل نمایند، به یاد داشته باشید که قرمزی چشم اگر برای روزهای متوالی ادامه پیدا کند حتماً نیاز به بررسی و درمان دارد و نباید اجازه دهید که این آسیب بدون درمان و بی‌ توجهی شدت پیدا کند.

پیشگیری از قرمز شدن چشم

با چند راهکار ساده می‌ توانید از داشتن چشم قرمز پیشگیری کرده و همواره از سلامت این عضو مهم و حساس مراقبت کنید، مهم است بدانید که مالیدن چشم با فشار زیاد و برای مدت طولانی آسیب‌ ها و عوارض زیادی در پی دارد که از شایع‌ ترین آنها می‌ توان به داشتن چشم قرمز اشاره کرد، با پرهیز از انجام این کار می‌ توانید از سلامت چشم مراقبت کرده و از تماس دست آلوده با چشم اکیداً خودداری نمایید.

اگر به طور مداوم از لنزهای تزیینی یا طبی استفاده می‌ کنید حتماً لنز را در محیطی کاملاً استریل قرار دهید و برای قرار دادن آن بر روی چشم حتماً دستان خود را با شوینده مناسب شستشو داده تا این فرایند به دور از هرگونه آلودگی و میکروب انجام شود.

قرار گرفتن مواد آرایشی برای مدت طولانی بر روی چشم و اطراف آن مسئله ای مهم و خطر آفرین است، حتماً آرایش چشم را شسته و از قرار گرفتن محصولات آرایشی در بخش‌ های مختلف چشم برای مدت طولانی جلوگیری نمایید.

مطالعه بیشتر  قوز قرنیه

استفاده از لوازم الکترونیکی و نگاه کردن به انواع مانیتور و صفحات دیجیتالی به مرور زمان خستگی چشم و قرمز شدن و التهاب مویرگ‌ ها را در پی دارد، برای پیشگیری از این عارضه حتماً در فواصل زمانی کوتاه پس از استفاده از انواع مانیتور به چشمان خود استراحت داده و هر چند دقیقه یک بار محیط اطراف به ویژه تصاویر دور را مشاهده نمایید.

اگر با بیماری‌ های چشمی مواجه هستید و مشکلاتی از جمله سوزش، خارش و ریزش اشک را تجربه می‌ کنید حتماً نسبت به این علائم و هشدارها آگاه باشید و در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول:

آیا خشکی چشم می تواند باعث بروز قرمزی در چشم شود؟

قطعاً یکی از مهمترین عوامل موثر بر قرمز شدن چشم، خشکی چشم است، این عارضه عموماً در پی مشکلات مختلف از جمله استفاده از لنز، عمل‌ های جراحی و انواع بیماری‌ ها اتفاق می‌ افتد، به یاد داشته باشید که اگر خشکی چشم اتفاق بیفتد تولید اشک در چشم مختل شده و این مسئله عواقب و عوارض زیادی در پی دارد، خشکی چشم قابلیت درمان دارد و در پی بهبود این آسیب قرمزی چشم نیز رفع میشود.

آیا بروز عفونت در قرنیه باعث قرمز شدن چشم می شود؟

از مهمترین علائم عفونت در قرنیه قرمز شدن چشم است، این قرمزی با درد بسیار زیاد همراه بوده و ریزش اشک، تاری دید وحساسیت به نور از دیگر مشکلاتی است که در پی این آسیب پدیدار میشود. مهم است بدانید که اگر با مصرف دارو عفونت‌ پیش آمده برطرف شود به مرور زمان قرمزی چشم نیز رفع شده و حالت طبیعی چشم باز می‌ گردد.

آیا قرمزی چشم به صورت مداوم می تواند باعث ایجاد آب مروارید در افراد شود؟

قرمز شدن چشم به تنهایی عاملی برای ایجاد آب مروارید نیست اما زمانی که افراد بعد از آب مروارید عفونت‌ های چشمی را تجربه کرده و یا درمان‌ های تخصصی مانند جراحی را انجام می‌ دهند این قرمزی‌ ها کاملاً شایع است.