روز های حضور :

روزهای یکشنبه و پنج شنبه ۳-۵ عصر

نشانی :

کرج : میدان مهران ، جنب بیمارستان تخت جمشید ، ساختمان دی ، طبقه  ۵ ،  واحد  ۱۸

vless://baabb15a-8c56-47b6-95a4-1474e91b07a8@cname1.inobuy.space:8443?mode=gun&security=tls&encryption=none&alpn=h2,http/1.1&authority=&fp=chrome&type=grpc&serviceName=&sni=mb1fast.inobuy.space#V2ray-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B7%D8%A8+%D8%A7

تنگ شدن مردمک(میوز چشم)

مهمترین علل تنگی مردمک چشم اگر در نور و تاریکی کمی به مردمک چشم توجه کنید متوجه میشوید که در نور کم گشادتر شده و با افزایش نور مردمک تنگ‌ تر میشود اما اگر متوجه میشوید که تنگی مردمک چشم اتفاق افتاده و دچار میوز هستید ممکن است تغییراتی در عملکرد چشم اتفاق بیفتد و […]

مهمترین علل تنگی مردمک چشم

اگر در نور و تاریکی کمی به مردمک چشم توجه کنید متوجه میشوید که در نور کم گشادتر شده و با افزایش نور مردمک تنگ‌ تر میشود اما اگر متوجه میشوید که تنگی مردمک چشم اتفاق افتاده و دچار میوز هستید ممکن است تغییراتی در عملکرد چشم اتفاق بیفتد و چنین عارضه‌ ای نیاز به درمان فوری دارد.

میوز چشم نوعی اختلال است که مربوط به مردمک چشم میشود به گونه‌ ای که این بخش حساس در هنگام مواجهه با نور کم یا زیاد قابلیت تغییر نداشته و البته ممکن است در دید افراد اختلال ایجاد کند.

کسانی که با چنین مسئله‌ ای مواجه هستند در محیط‌ های کم نور سطح بینایی بسیار محدودی دارند زیرا ابعاد مردمک بزرگ تر نشده و شرایط برای یک دید کامل فراهم نیست.

به طور کلی از نظر متخصصان تنگ شدن مردمک بیش از حد طبیعی و ثابت ماندن این حالت نشانه یک بیماری جدی و خطرناک است و در صورت مشاهده چنین اختلالی و تغییر محسوس در دید افراد باید سریعا برای درمان و بررسی آن اقدام کنند.

از مهمترین دلایل کوچک شدن یا تنگی مردمک چشم باید به اختلال در عملکرد عصب و ماهیچه‌ های چشم اشاره کرد، به طور کلی عضلاتی که در اطراف مردمک قرار می‌ گیرند در تنگ و گشاد شدن آن تاثیر مستقیم دارند اما زمانی که این عضلات کارکرد خود را از دست می‌ دهند عملکرد مردمک نیز دچار اختلال میشود.

متخصصان بر این باورند که گاهی اوقات مواجهه با انواع مواد شیمیایی می‌ تواند بر چنین مسئله‌ ای اثرگذار باشد به عنوان مثال اگر افراد از مواد افیونی مانند کدئین، اکسی کدون، فنتانیل، مورفین، هروئین و متادون استفاده کنند ممکن است به مرور زمان میوز چشم را تجربه نمایند.

دیگر انواع داروها که ممکن است باعث میوز شوند شامل محصولاتی همچون نیکوتین هستند و ممکن است به مرور زمان این اختلال برای افراد اتفاق بیفتد، البته تنگ شدن مردمک چشم و اختلال در عملکرد آن ارتباط مستقیمی با سن افراد دارد، ممکن است افراد مسن یا نوزادان کوچک شدن مردمک چشم یا میوز را تجربه کنند عمدتاً علت این عارضه ضعیف‌ تر شدن عضلات گشاد کننده عنبیه است و اگر اختلال در انقباضات عضلات اتفاق بیفتد ممکن است این مورد را به صورت نامرتب اما همیشگی تجربه کنید.

مطالعه بیشتر  جداشدگی شبکیه چیست؟

ابتلا برخی از انواع بیماری‌ ها بر بروز میوز چشم یا تنگ شدن مردمک اثرگذار است، پزشکان بر این باورند که برخی بیماری‌ ها مانند لایم، سندروم هورنر، سردردهای خوشه‌ ای و خونریزی در جمجمه و حتی سکته مغزی می‌ تواند بر این بیماری خطرناک اثرگذار باشد، همچنین التهاب عنبیه، نوروسیفلیس، آفاکیس و دیگر بیماری‌ ها بر چنین اختلالی اثرگذار هستند.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که اگر به طور مداوم در مواجهه با آفت کش‌ ها قرار بگیرید احتمال بروز آسیب‌ های چشمی وجود دارد و تنگ شدن مردمک اتفاق می‌ افتد، اما ممکن است در مواجهه با این مواد سمی علاوه بر تنگ شدن مردمک مشکلاتی از جمله سرفه‌ های شدید، خواب آلودگی و مشکلات تنفسی را تجربه کنید و ضعف عضلات در بخش‌ های مختلف بدن از جمله اطراف چشم نیز اتفاق بیفتد.

پیشگیری از ابتلا به میوز چشم

پیشگیری از ابتلا به میوز چشم
پیشگیری از ابتلا به میوز چشم

تنگ شدن مردمک چشم از آن دسته اختلالاتی است که ممکن است افراد متوجه پیشروی بیماری نباشند، اما با راهکارهای ساده می‌ توانید از چنین مسئله ای جلوگیری کرده و همواره از سلامت چشم و اجزای کوچک اما مهم آن مراقبت کنید.

اگر از داروهای خاصی استفاده می‌ کنید بهتر است که با عوارض آنها آشنایی داشته باشید که گاهاً با مصرف داروهای جایگزین و قطع داروهای موثر بر میوز از سلامت چشم و عملکرد مردمک مراقبت کنید.

اما متخصصان بر این باورند که برخی از انواع بیماری‌ های چشمی مثل قوز قرنیه می‌ تواند عاملی موثر بر تنگی مردمک باشد، به همین دلیل است که افراد دید طبیعی خود را در هنگام شب از دست داده و محدودیت‌ های بسیار زیادی را پیش رو خواهند داشت.

مطالعه بیشتر  تجویز عینک

اگر با قوز قرنیه مواجه هستید برای درمان سریع تر آن اقدام کرده تا با تنگ شدن مردمک یا بیماری میوز چشم مواجه نشوید، نکته دیگر این است که هرگونه ضربه به ناحیه سر می‌ تواند عوارض و عواقب زیادی در پی داشته باشد، ضربات شدیدی که به سر وارد میشود ممکن است باعث عملکرد نامناسب چشم شده و بیماری‌ هایی همچون تنگ شدن مردمک را به همراه دارد.

با این حال اگر ورزش‌ های رزمی انجام می‌ دهید یا به واسطه شغل و حرفه خود ممکن است در برابر ضربات شدید قرار بگیرید حتماً از وسایل محافظت کننده استفاده کرده تا مبادا ضرباتی که به سر و چشم وارد میشود به مرور زمان باعث میوز یا تنگ شدن مردمک شود.

نکاتی در مورد تنگ شدن مردمک چشم

با تنگ شدن مردمک چشم معمولاً افراد در نور کم و تاریکی محدودیت دید داشته و این مسئله برای آنها نگران کننده خواهد بود، اما در این مورد ممکن است افراد سوالاتی را در ذهن داشته باشند که مهمترین آنها را در این مطلب برایتان خواهیم گفت تا با داشتن اطلاعات و آگاهی بیشتر بتوانید در موقعیت مناسب برای کنترل و رفع این اختلال اقدام کنید.

بسیاری از افراد بر این باورند که احتمالاً تنگی مردمک چشم علائمی همچون التهاب را به همراه دارد، از نظر متخصصان التهاب چشم از مهمترین نشانه‌ های میوز است که علاوه بر دید محدود افراد در موقعیت‌ های خاص افراد متوجه این تورم و حتی گرم بودن چشم خواهند شد.

بسیاری از کسانی که با تنگی غیر طبیعی مردمک چشم مواجه میشوند معمولاً ضربات شدید به سر را تجربه کرده و اغلب بر اثر شکستگی جمجمه چنین عوارضی به جای می‌ ماند، اما ناگفته نماند که تنگی مردمک چشم می‌ تواند از نشانه‌ های مهم بیماری لایم، سندروم همورس و التهاب عنبیه باشد.

مطالعه بیشتر  دانستنی های عینک

همه افراد آسیب دیدگی و اختلالات مربوط به مردمک را معمولاً در دید نامناسب خود تشخیص می‌ دهند و کمتر کسی ممکن است بر اثر تغییر اندازه مردمک متوجه این اختلال شود.

با این حال اگر به هر دلیلی دیدتان مختل میشود یا متوجه کاهش کیفیت آن میشوید حتماً به پزشک مراجعه کرده تا با راه‌ های موثر و بررسی‌ های دقیق‌ تر علت و شدت آسیب مشخص شود و در صورت نیاز روش‌ های درمانی انجام پذیرد.

درمان بیماری میوز یا تنگ شدن مردمک چشم

درمان بیماری میوز یا تنگ شدن مردمک چشم
درمان بیماری میوز یا تنگ شدن مردمک چشم

اولین گام برای درمان بیماری میوز چشم یا تنگ شدن مردمک انتخاب پزشکان برتر در این زمینه است، متخصصان و تمامی کسانی که در بهبود بیماری‌ های چشمی فعالیت دارند با راه‌ های مختلف سعی دارند علت تنگ شدن مردمک چشم را بررسی کنند زیرا این اختلال همیشه مربوط به چشم نیست و می‌ تواند نشأت گرفته از دیگر بیماری‌ های داخلی باشد، پس مهم است که ابتدا عوامل موثر بر این عارضه کنترل شده تا روند بهبود میوز چشم سریع‌ تر و بهتر سپری شود.

نکته قابل توجه این است که برای درمان تنگی مردمک چشم به هیچ عنوان نمی توانید از درمان‌ های خانگی استفاده کنید، حتی ممکن است درمان‌ های خودسرانه شرایط را برای رفع آسیب پیش آمده سخت‌ تر کرده و نتیجه‌ ای که باید از این شیوه درمانی حاصل نگردد.

در اغلب موارد پزشکان برای درمان تنگی مردمک از داروهای ضد التهاب استفاده می‌ کنند و تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده‌ اند، در صورت عدم درمان قطعی به این واسطه پزشکان دارو درمانی را به صورت فشرده آغاز کرده و حتی در موارد شدیدتر برای کنترل آسیب سعی دارند تا جراحی چشم را انجام دهند.

اینکه متخصصان از چه روشی برای درمان میوز چشم استفاده کنند تماماً بستگی به علت آسیب و وضعیت جسمانی بیماران دارد و متخصصان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بهترین شیوه درمانی را انجام دهند.