تبخال چشم

تبخال چشم چیست؟ بیماری‌ های چشمی با هر شدت و میزانی که اتفاق می‌ افتند مسئله مهم و نگران کننده هستند و باید خیلی سریع برای بررسی و درمان آن به پزشک مراجعه نمایید. یکی از آسیب‌ های شایع و خطرناکی که سلامت چشم را تهدید می‌ کند تبخال چشمی است، متخصصان بر این باورند […]

تبخال چشم چیست؟

یکی از آسیب‌ های شایع و خطرناکی که سلامت چشم را تهدید می‌ کند تبخال چشمی است، متخصصان بر این باورند که این عارضه با علائم و نشانه‌ هایی همچون قرمزی و التهاب، سوزش و تورم در اطراف پلک ها همراه است و در کنار خارش پیوسته حساسیت به نور کاملا شایع است.

به یاد داشته باشید که این حالات همواره با عفونت بوده و مشکلاتی همچون ترشحات بی‌ دلیل از چشم کاملاً طبیعی است، اما همواره مسئله مهمی که در مورد تبخال چشمی باید بدانید این است که تبخال‌ ها نشات گرفته از نوعی ویروس فعال هستند که قابلیت انتقال و سرایت به دیگر افراد را خواهند داشت.

متخصصان هر گونه برجستگی دردناک و ملتهب در اطراف چشم را خطرناک دانسته و باید برای بررسی مشکل پیش آمده به پزشک مراجعه نمایید، به یاد داشته باشید که تبخال چشمی قابلیت درمان دارد و هر چه سریع‌ تر به این عارضه رسیدگی شود درمان را در مدت زمان کوتاه‌ تری طی کرده و آسیب‌ های شدید این عارضه را تجربه نخواهید کرد.

آیا تبخال چشم باعث بروز عفونت در قرنیه می شود؟

همانطور که گفته شد تبخال چشمی نشات گرفته از نوعی ویروس فعال و قابل انتقال است، زمانی که تبخال را در اطراف چشم مشاهده می‌ کنید باید برای درمان سریع آن اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است بخش‌ های مجاور چشم و لایه‌ های حساس‌ تر و داخلی نیز با این آلودگی درگیر شوند.

متخصصان بر این باورند که تبخال چشمی می‌ تواند عاملی برای بروز عفونت در قرنیه باشد، بخش‌ های حساس‌ تر چشم اگر در برابر این نوع آلودگی‌ ها قرار بگیرد عوارض جبران ناپذیری را متحمل شده و ممکن است شرایط درمان این نوع آسیب‌ ها کمی سخت سپری شود.

مطالعه بیشتر  عدسی چشم یا لنز طبیعی چیست؟

با این حال مهم است که به محض مشاهده علائم تبخال در اطراف چشم حتماً به پزشک مراجعه کنید، به یاد داشته باشید که اگر تبخال دستکاری شود و یا از درمان‌ های خودسرانه استفاده کنید امکان انتشار و انتقال آن به بخش‌ های حساس مانند قرنیه وجود دارد و این عارضه می‌ تواند به عفونت‌ های وسیع در قرنیه و دیگر قسمت‌ های حساس چشم تبدیل شود.

آیا تبخال به علت آلرژی های چشم رخ می دهد؟

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند آلرژی تنها با مشکلاتی همچون خارش و یا قرمزی همراه است، اما به یاد داشته باشید که اگر افراد با آلرژی‌ های چشمی مواجه باشند مشکلات بیشتری را تجربه کرده و این عضو حساس نسبت به دیگر بخش‌ های بدن آسیب‌ پذیرتر خواهد بود.

نام دیگر ویروس تبخال هرپس سیمپلکس است، زمانی که ویروس تبخال وارد بدن میشود سیستم ایمنی اقدامات لازم را در مواجهه با آن انجام می‌ دهد اما اگر شرایط بدن نامساعد باشد این ویروس بر سیستم ایمنی غلبه کرده و علائم و حالت بیماری پدیدار می‌ گردد.

حال تصور کنید اگر تبخال که نشات گرفته از این ویروس عفونی است در اطراف چشم دیده شود تا چه حد می‌ تواند برای افراد خطرناک باشد، به یاد داشته باشید که آلرژی‌ های چشمی ممکن است باعث تبخال شوند اما علت اصلی آن نخواهد بود.

وجود ویروس هرپس سیمپلکس در بدن خطرناک است، ممکن است این ویروس تا مدت ها در بدن پنهان بماند و در موارد خاص و با ضعیف‌ تر شدن بدن و عملکرد نامناسب سیستم ایمنی تبخال‌ های چشمی پدیدار می‌ گردد.

آیا تبخال نیاز به معاینه چشم توسط پزشک دارد؟

اطلاعات و آگاهی محدود برخی از افراد نسبت به انواع بیماری‌ های چشمی باعث شده تا نسبت به عوارض و مشکلات پیش آمده کمی بی‌ توجه باشند، اما این نکته را به یاد داشته باشید که هرگونه بیماری و عوارض چشمی تا حد زیادی خطرناک هستند و اگر در زمان مناسب به آنها رسیدگی نشود ممکن است با وسعت بیشتر سلامت عضوهای حساس بدن را تهدید کند.

مطالعه بیشتر  خشکی چشم

تبخال چشمی یکی از آلودگی‌ ها و بیماری‌ هایی است که ممکن است سلامت چشم و حتی دید افراد را به مخاطره بیندازد، اگر متوجه برجستگی‌ های ملتهب و یا دردناک در اطراف چشم میشود حتماً به پزشک مراجعه کرده تا با معاینات تکمیلی علت و شدت آسیب بررسی شود.

مهم است بدانید که ویروس هرپس سیمپلکس که عامل اصلی تبخال چشمی است باید هر چه سریع‌ تر از بدن پاکسازی شود، در غیر این صورت این تبخال‌ ها و برجستگی‌ های ایجاد شده در اطراف چشم گسترش پیدا کرده و با انتقال آلودگی و بیماری به بخش‌ های حساس چشم ممکن است دید افراد برای همیشه از بین برود.

مهم است بدانید که آسیب‌ های چشمی کاملاً خطرناک و جدی هستند و اگر فرصت مناسب و زمان طلایی برای درمان آنها از بین برود ممکن است دیگر شرایط به حالت طبیعی بازنگشته و دید افراد برای همیشه آسیب خواهد دید.

درمان قطعی تبخال چشم

اگر به واسطه معاینات و طی کردن روش‌ های تشخیصی پزشک متوجه شود که برجستگی پیش آمده در اطراف چشم که باعث ایجاد التهاب و درد زیاد میشود تبخال چشمی است، با توجه به وضعیت بیماران و شدت آسیب می‌ توانند بهترین روش‌ های درمانی را در پیش بگیرند.

اما قبل از هر چیز متخصصان با انجام معاینات فیزیکی و یا استفاده از میکروسکوپ مخصوص به نام لامپ شکافی دیگر بخش‌ های چشم را بررسی کرده تا متوجه شوند که آیا تبخال ایجاد شده در نقاط مختلف ظهور پیدا کرده است یا خیر.

اما اگر عفونت به لایه‌ های عمیق‌ تر چشم رسیده باشد پزشک با اندازه‌ گیری فشار چشم تا حدودی متوجه خواهد شد که چه روش درمانی موثر و کاربردی است، اما مهم است بدانید که پزشکان بدون فوت وقت درمان تبخال چشمی را آغاز کرده تا بتوانند هر چه سریع‌ تر این عارضه را رفع کنند.

مطالعه بیشتر  آب مروارید چشم

اگر تبخال در قسمت پلک‌ ها اتفاق افتاده باشد متخصصان با استفاده از پمادهای ضد ویروسی یا آنتی بیوتیکی می‌ توانند با کمتر کردن التهابات به رفع عفونت کمک کنند.

اما روش دیگر برای بهبود تبخال در لایه‌ های بیرونی چشم استفاده از قطرات چشمی ضد ویروسی است، با استفاده از این قطره‌ ها التهابات کاهش پیدا کرده و دوره درمان در مدت زمان کوتاه‌ ترین سپری میشود.

اما اگر به واسطه معاینات و استفاده از روش‌ های تشخیصی پزشک متوجه شود که تبخال در لایه‌ های عمیق‌ تر چشم اتفاق افتاده است علاوه بر قطره‌ های چشمی ضد ویروس از داروهای خوراکی هم استفاده می‌ کنند، عموماً قطره‌ های چشمی استروئید برای این بیماران کاربرد داشته و علاوه بر کاهش التهابات فشار ایجاد شده بر چشم را برطرف می‌ کند.

مهم است که از این روش‌ های درمانی استفاده کرده و دوره درمان را به طور کامل سپری کنید، حتی اگر شاهد بهبود تبخال‌ ها هستید باید مصرف دارو را تا انتها ادامه داده تا مبادا با قطع خودسرانه دارو این عارضه مجدداً عود کند.

اگر تبخال در بخش‌ های خارجی چشم اتفاق افتاده باشد می‌ توانید از روغن زیتون برای بهبود این عارضه استفاده کنید، شما می‌ توانید با استفاده از این روغن که دارای مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان است به رفع و درمان برجستگی‌ های کمک کرده و به مرور زمان شاهد بهبود و رفع تبخال خواهید بود.

اما می‌ توانید برای کمتر کردن درد، خارش و التهاب تبخال چشمی از کمپرس یخ استفاده کنید، ناگفته نماند که روغن درخت چای، بادرنج بویه و ریشه شیرین بیان از جمله داروهای گیاهی موثر بر بهبود تبخال چشمی هستند به شرط آنکه تبخال در بخش‌ های خارجی چشم و در نواحی پلک‌ ها اتفاق افتاده باشد می‌ توانید از این گیاهان استفاده کنید.